Inilah Tips Diet Sihat Untuk Mendapat Bentuk Tubuh Ideal

Diet tips – Tips diet yang sihat sebenarya tidak akan pernah membuat anda merasa tersiksa sebab perlu menahan lapar seharian penuh. Justru dengan anda tidak makan dalam sehari maka metabolisme tubuh boleh melambat dan akibat daripada proses pembakaran lemak yang juga menjadi perlahan sehingga berisiko akan terkumpul lemak yang lebih besar di dalam tubuh. Memang tidak sedikit orang yang masih salah dalam mengartikan diet. Sehingga banyak orang yang bukan mendapat badan yang langsing akan tetapi justru malah mengundang beberapa penyakit yang datang. Untuk itu, simak beberapa diet tips berikut untuk membantu dalam menurunkan berat badan.

a. Jangan Tinggalkan Sarapan

Sarapan pagi memang sangat penting untuk sumber tenaga yang utama. Apabila anda melewatkan sarapan, maka hal ini boleh mencetuskan untuk makan yang lebih banyak. Untuk itu, anda boleh sarapan dengan setangkup roti gandum dengan 1 butir telur dadar dan semangkuk salad. Dapat pula dengan 100 gram nasi dengan sepotong ikan serta semangkuk sayur.

b. Percepat Waktu Sarapan

Apabila terkadang anda sarapan pada jam 09.00, alangkah lebih baik daripada sekarang untuk memajukan sarapan mulai pukul 07.00 supaya proses pembakaran tenaga ini bermula lebih cepat.

c. Makan Siang dengan Salad Sayuran

Anda boleh cuba salad sayur-sayuran ini untuk makan tengah hari supaya tetap menjadikan tubuh terhidrasi.

d. Perbanyak Konsmsi Air Putih

Konsumsilah air putih ini sekurang-kurangnya 8 hingga 10 gelas setiap hari yang boleh melancarkan metabolisme tubuh dan menjadikan anda tetap merasa kenyang untuk waktu yang lebih lama.

e. Hindarilah Menu Makanan yang Menyebabkan Kegemukan

Kurangkan pengambilan garam, serta elakkan pula makanan ringan seperti kerepek dan juga makanan ringan. Selain itu, anda boleh menhindari pula minuman bersoda, yang mengandung kafein serta alkohol yang berlebihan.

f. Tetap Berolahraga

g. Jam 3 adalah waktu snack kegemaran. Pilihan terbaik untuk meningkatkan tenaga meliputi pisang, kacang, dan low fat yoghurt.

h. Pilihlah makanan yang direbus, berkuah, di pasukan, atau dibakar sebelum anda memilih yang digoreng.

i. Belilah sebuah juicer dan mulalah buat ciptaan jus anda sendiri. Jangan lupa untuk mencuba jus sayur-sayuran. Kaya vitamin dan lebih sedikit fruktosa.

j. Carilah tahu kebiasaan anda yang merosakkan program diet. Jika anda suka mengemil roti menuju gym, gantilah laluan anda!

k. Potonglah buah-buahan yang anda suka dalam potongan kecil untuk menggantikan snek yang tidak sihat.

l. Pastikan anda mendapatkan cukup matahari. Vitamin D akan membantu anda mendapatkan lebih banyak kalsium yang akan lebih mempercepatkan proses metabolik.

m. Elakkan makanan yang mengandungi lemak lebih dari 10 peratus. Baca label maklumat nutrisi di dalam kardus makanan.

Leave a Reply